Lär känna våra entreprenörer

När nyhetsredaktionerna lämnade Norrbotten valde Ingrid Fridesjö att stå på egna ben. Nu producerar hon berättelser i rörlig bild, med sikte på att hitta samarbetspartners även utanför Sveriges gränser.

Hon har en examen som vetenskapsjournalist från Umeå Universitet och arbetade under många år som videoreporter både hos SVT och TV4. Den senaste anställningen var hos TV4 i Luleå, där hon jobbade tills de lokala nyhetsredaktionerna lades ner och centraliserades för ungefär två år sedan. I stället för att gå en oviss framtid som springvikarie till mötes valde Ingrid Fridesjö att starta eget som videoproducent.
– Jag tänkte att om jag ändå ska jobba i en osäker tillvaro kan jag lika gärna testa att göra det som egen.

Ingrid började med att starta enskild firma. Planen var att vikariera på deltid vid någon redaktion tills verksamheten kommit igång ordentligt men det blev aldrig så. Sedan starten har hon i stort sett varit sysselsatt på heltid och för ungefär ett år sedan ombildade hon firman till aktiebolaget Blamorama Productions.
¬– Det bästa är att jag verkligen får vara kreativ och göra det jag tycker om på mitt eget sätt. Jag kan välja vilka typer av nyheter jag vill göra och träffar hela tiden nya intressanta människor att samarbeta med.
– Skillnaden är att det finns en viss stressfaktor i att hela tiden hålla sig med jobb. Även om jag är inne i en stor produktion går det inte att glömma bort att ligga steget före och tänka på vad som ska hända när den tar slut.

Ingrids uppdragsgivare är framför allt företag, organisationer, kommuner och kommunikationsbyråer. Huvudnischen är videoproduktion för sociala medier och webb i form av nyhetsreportage och kreativa presentationer.
¬– Jag kom i rätt tid. Efterfrågan på rörlig bild har ökat mycket de senaste två åren. Visst har konkurrensen ökat något men som journalist har jag specialkompetens och möjlighet att göra snabba nyheter i videoformat. Det är jag hittills ganska ensam om här uppe.

Hennes uppdrag innebär att hon får resa en del, både i Sverige och utomlands. Hon har till exempel följt med Luleå kommun för att dokumentera besök både i Austin och Almedalen och hon har åkt med Filmpool Nord och produktionsbolaget Salmonfox till Ryssland för att dokumentera en filmfestival.
Ingrid marknadsför sig framför allt genom sin hemsida och sociala medier och har på den vägen även fått lite udda erbjudanden, som ett annorlunda researchjobb åt ett av Tokyos största tv-bolag.
Hon börjar även hitta vägar att komma in på en internationell marknad. Ingrid ingick i det filmteam från Luleå och Austin som dokumenterade mötet mellan musiker från Austin och Ice Music i den amerikanska dokumentären City of Songs.
– Jag vill gärna jobba ännu mer i större nätverk med samarbetspartners både utomlands och här hemma, i team tillsammans med andra som jobbar med film och video.

Ingrids råd är att noga undersöka vilken konkurrens som finns och att ta hjälp, till exempel av en inkubator, för att hitta sin nisch.
– Kanske måste du justera sin affärsplan och bli ännu smalare om produkten eller tjänsten redan finns på marknaden. Eller så kanske du ser att det finns en lucka. Var beredd att lägga ner många timmar och räkna med att du måste kontakta folk, tro inte att alla ska ringa dig i början. Sedan är det bara att köra.

Text & bild: Britta Elfving Persson