Bli köpbar! Tre tips för dig som ska prissätta en produkt eller tjänst

Hur gör du det lätt för kunden att köpa, och hur tjänar du pengar på det du gör? Denna vecka har entreprenörerna i Go Business inkubatorprogram fått djupdyka i paketering, prissättning och intäktsmodeller – och arbeta med att hitta det bästa upplägget för just sin business. En heldag tillsammans med skickliga Liselotte Bruse, vd och affärsutvecklare på Balanserad, som med trygg hand guidade oss till nya insikter och vägar framåt.

Så, hur kan du tänka när du ska sätta pris på en produkt eller tjänst? Vi bad Liselotte dela med sig av sin tre bästa tips!

  1. Se dig om. Först och främst behöver du ha koll på marknaden och dina konkurrenter. Vad är branschpraxis? Om du sedan kan särskilja ditt erbjudande så att värdet upplevs högre, kan du också avvika i din prissättning.
  2. Tänk begripligt och attraktivt! Paketera ett enkelt, begripligt och attraktivt erbjudande där du utgår från kundens perspektiv och behov. Utgå från huvuderbjudandet och fundera kring vilka tilläggstjänster som kan addera värde och som stärker erbjudandet.
  3. Prata med dina kunder. Stäm av ditt erbjudande med nuvarande eller framtida kunder. Det är kunden som sitter på svaren ifall de är intresserade och vad de är beredd att betala för din produkt eller tjänst.

Vill du också utvecklas i rollen som entreprenör?

Go Business erbjuder två program för dig som driver eget och vill utvecklas som entreprenör. Hangout finns till för dig som har ett nystartat företag och vill kickstarta din business. Inkubator för dig som har kommit en bit med ditt företagande och vill växla upp. I inkubatorprogrammet jobbar vi coacher nära tillsammans med dig för att du ska nå dina mål. Du kan delta helt digitalt, oavsett var i norra Sverige du bor. Läs mer om Go Business program och hur du anmäler dig.