Ingelas tre bästa tips för en skarp pitch

Sälj dig själv med självförtroende! Hur fångar du kundens intresse och hur presenterar du dig själv och det du gör på ett engagerande sätt?
Den här veckan har entreprenörerna i Go Business inkubatorprogram fått möta retorikexperten Ingela Hällsten som driver företaget Happy Content för att slipa på sina pitchar. Vi bad Ingela dela med sig av sina tre bästa tips. 

Ingelas tre bästa tips för en skarp pitch

  1. Det är med pitchning som med matlagning – det är inte kocken som bestämmer om maten är god. Steg nummer ett är alltså att förstå vad din målgrupp tycker är viktigt, intressant och bra med just det du ska pitcha. Lyft fram de argument som funkar på din målgrupp. Så ju mer du vet om dem, desto lättare!
  2. Tro på dig själv och visa ditt engagemang för det du pitchar – om du inte ser ut att tro på det eller bry dig, hur ska då nån annan kunna göra det?
  3. Något som många glömmer bort är att inkludera något som väcker en känsla. Det kan vara känslan av igenkänning, att få skratta åt något kul eller att du skapar bilder i huvudet  som man kan se framför sig. Det är känslorna som får oss att vilja. Snurra inte heller in dig i krångliga detaljer, likna hellre din produkt eller tjänst vid något som alla kan förstå och relatera till.

 

Vill du också utvecklas i rollen som entreprenör?

Go Business erbjuder två program för dig som driver eget och vill utvecklas som entreprenör. Hangout finns till för dig som har ett nystartat företag och vill kickstarta din business. Inkubator för dig som har kommit en bit med ditt företagande och vill växla upp. I inkubatorprogrammet jobbar vi coacher nära tillsammans med dig för att du ska nå dina mål. Du kan delta helt digitalt, oavsett var i norra Sverige du bor. Läs mer om Go Business program och hur du anmäler dig.