Försäljning i ett digitalt klimat

Att nå ut till nya kunder i den nya digitala verklighet vi befinner oss i kan vara knepigt. Särskilt om ens verksamhet varit helt och hållet baserad på fysiska kundbesök – varesig de kommer till dig, eller om du själv träffat kunder på plats. Hur vi än vrider och vänder på nuläget, så kan vi behöva lite stöttning att inte bara förstå det digitala perspektivet, utan även förstå hur kunderna tänker samt hur vi når ut i det digitala bruset. Hur ska vi annars nå dem om de flesta av oss i försäljningsvärlden är hindrade att träffa folk till följd av den pandemi som pågår runtomkring oss?

Under förra veckan hade vi på Go business besök av experterna DigJourney som inriktat sig på fältet digital transformation. Vi pratade en hel del om hur man kan tänka kring att digitalisera verksamheten, försäljningen och få alla delar att hänga ihop.

Så, vad är då egentligen digital transformation?

 

Kortfattat kan man säga att det innebär ”Alla anpassningar en verksamhet gör för att vara konkurrenskraftig i en digitaliserad värld”. Ett brett begrepp alltså. Men hur kan vi tänka för att påbörja sin resa i dagens digitala klimat? Här kommer några tips längs vägen.

  • Börja med att sätta din digitala destination. Var vill du vara om 5 år och hur vill du att ditt företag ska uppfattas? Om ditt företag skulle hamna på förstasidan av en större tidning: Hur skulle löpsedeln kring ditt företag se ut?
  • Sätt mål för att steg för steg närma dig din digitala långsiktiga destination. Några viktiga delar att ta hänsyn till kan vara vilken nisch du riktar dig mot, hur din målgrupp ser ut, vilket socialt kapital ditt företag redan har och hur du kan bygga upp det genom lojala kunder.
  • Vilka är det egentligen som tillhör din målgrupp? Vem pratar du till och hur kommunicerar din kund? Vad gillar kunden och vad är den intresserad av? Hur tänker och agerar den?
  • Våga testa! Men se till att du mäter allt du testar. Steg för steg kan vi testa vår framåt, steg för steg, till vilken typ av erbjudande kunden gillar och på vilket sätt vi presenterar det mesta effektivt. Ett viktigt verktyg i den digitala verktygslådan – och värdefull data som vi kan utgå från när vi sätter vår strategi.
  • När vi börjar få grepp om vår målgrupp kan vi också paketera erbjudandet på ett tydligare sätt. Vad erbjuder du? Hur når du ut med ditt erbjudande till just din målgrupp på ett sätt som får dem att intressera sig för ditt företag, dina kärnvärden och ditt erbjudande?

Att våga välja sin väg/nisch och att våga vara specifik är viktigt – men också att våga välja bort vad vi inte ska göra. Att välja bort betyder också att man frigör mer tid att göra vad som är viktigt, samtidigt som man blir mer precis i sitt tillvägagångssätt. Blir vän med din data – Att mäta är att veta.

👇 Om du vill lära dig mer om digital paketering och försäljning – sök till Go Business 👇

Om Go Business

 

Go Business finns för att supporta nya idéer och väcka intresse för företagande. Vi är en inkubatorverksamhet för norra regionen med visionen att skapa tillväxt genom att ge förutsättningar för kreativitet och entreprenörskap. Vi vill helt enkelt att fler människor i Norr- och Västerbotten ska få möjlighet att utveckla och leva på sina idéer och sin passion. Inkubatorprogrammet finns till för dig som driver eget och kommit en bit med ditt företagande. Här får du utvecklas som entreprenör och växla upp. I programmet jobbar Go Business coacher nära tillsammans med dig för att du ska nå dina mål.

Har du ett nystartat företag som behöver kickas igång? Då är Go Business Hangout vägen framåt för dig. I Hangout får du möjlighet att utforska din företagsidé vidare, lära dig mer om kreativt entreprenörskap och bli del av en engagerad gemenskap med andra nyblivna företagare.