Lyckas med marknadsföring i sociala medier – digitalstrategen Emelie berättar hur

Emelie Bäckström studerar till Digital strateg i Piteå och gör just nu sin LIA (Lärande i arbete) hos oss på Piteå Science Park och Go Business. Digital strateg-utbildningen är väldigt bred och ger färdigheter i alltifrån digitala strategier, processutveckling, analys, affärs- och konceptutveckling.

Emelie delar med sig av effektiva tips som är värda att tänka på när du ska bygga din sociala mediestrategi:

1. Varför?

När du skapar din sociala mediestrategi är första steget att definiera ditt syfte och mål med din närvaro på sociala medier. Ta reda på varför du ska finnas på sociala medier – sätt upp ett mål att förhålla dig till. Är det för att du vill skapa varumärkeskännedom? Är det för att du vill skapa engagemang?
Självklart kan det vara en kombination av olika avseenden men ett hett tips är att fokusera på ett mål för att sedan utvärdera och dra lärdom.

2. Vem?

Specificera din målgrupp och ha alltid vem du kommunicerar till i åtanke. Hur ska du kommunicera ditt innehåll? Vilken tonalitet är lämpligast? Tänk på att behålla den röda tråden där ditt varumärke signalerar samma tonalitet oavsett kanal.

3. Vad?

Försök att hitta dina teman och ämnen när det kommer till vad du ska publicera, gärna innehåll som engagerar och skapar interaktion. Rörligt innehåll är fördelaktigt när du vill skapa engagemang, kanske framförallt i dessa tider då utmaningen i att bygga relationer analogt kan sättas på sin kant. Ett annat innehållstips är att dela med dig av kunskap där dina användare får möjlighet till ny insikt och aha-känsla.

4. Var?

Utforska var målgruppen befinner sig. Eftersom du ska kommunicera där din målgrupp är närvarande är det därför viktigt att du väljer de kanaler som är relevanta för din målgrupp.

5. Relevans

Reflektera över vem du riktar budskapet till och sträva alltid efter att skapa relevant innehåll som är anpassat till målgruppen.

6. Contentplan

Skapa en contentplan med bra innehåll som underlättar för dig samtidigt som du får struktur och effektivitet. Utforma innehåll som är planerat, men lämna också gärna utrymme för reaktivt innehåll.

7. Flexibel

Var inte rädd att gå ifrån din satta contentplan, håll den flexibel och öppna upp för justeringar. Sist men inte minst – våga prova dig fram, lär känna din målgrupp allteftersom och ha kul!

Vill du veta mer om Go Business inkubatorprogram?

Go Business inkubatorprogram är till för dig som är kreatör, kulturarbetare eller tjänsteinnovatör och är redo att satsa fullt ut på ditt företagande. I inkubatorn jobbar du djupgående med ditt entreprenörskap och får verktygen för att kunna växla upp arbetet med att ta företaget framåt och nå dina affärsmål. Du utvecklas tillsammans med andra engagerade företagare och med stöd av Go Business innovationsledare.

Är du intresserad av att delta? Ansök till Go Business inkubatorprogram.