Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

01 juni 2020, Nyheter

Tips & trix för att skapa en företagsidé

I Go Business metodbok Idéverktyg har vi bland annat samlat några konkreta tips som du kan använda dig av när du jobbar med att ta fram din företagsidé. Det är sju olika knep att använda för att generera nya idéer utifrån din yrkeskompetens, bransch, ditt intresse eller din passion.

Gräv där du står

Har du en hobby eller ett intresse som du brinner för? Hur skulle du kunna slå mynt av det? Fundera på om det finns andra företag inom den nischen och studera hur de i så fall drar in sina pengar. Många av de mest framgångsrika företagen föddes ur entreprenörens stora passion.

Leta efter trender

Samhället förändras ständigt: nya tjänster och produkter födes och med dem nya behov. Företag som lagar Iphoneskärmar är ett tydligt exempel – utan Iphoneboomen skulle behovet av deras tjänster inte funnits. Vilka trender ser du omkring dig? I din bransch, i din omgivning eller i samhället i stort?

Bli en problemletare

Ta för vana att leta efter ett problem: i din vardag, i din bransch och på ditt jobb. Till exempel: Dina kollegor har inte tid att göra en viss typ av arbetsuppgifter. Du kanske skulle kunna lösa det åt dem på konsultbasis. Eller: Dina vänner klagar över att de inte hittar motivationen att börja träna. Du inser att det behövs en app med syftet att hjälpa till med just det.

Korsbefrukta idéer

Vad blir glass och kakdeg i kombination? Ben & Jerry´s! Det finns många exempel på produkter och tjänster som har korsbefruktats och blivit framgångsrika företag. Skriv ned några olika hobbys, branscher, tjänster och produkter som du gillar på olika papperslappar. Dra sedan två åt gången och se hur du kan korsbefrukta dem.

Leta idéer utomlands

Bara för att en affärsidé är genomförd utomlands betyder det inte att du inte kan göra samma sak i Sverige. Leta inspiration på entreprenörsajter som driva-eget.se eller amerikanska entrepreneur.com

Leta idéer i andra branscher

Vad skulle dins bransch kunna dra nytta av från andra branscher? Leta både på konsumentsidan och på business-to-business-sidan. Lågprisflygbolag och lågpristandvård är två exempel på trender som kom från andra branscher, av entreprenörer som såg ett behov.

Ordna en workshop

Sätt ihop en grupp av människor från olika branscher och med olika kunskaper och erfarenheter. Utgå från dina intresseområden, kunskaper och erfarenheter och spåna idéer.

 

Om du vill bolla en företagsidé med oss eller redan är igång och vill ha hjälp med att ta nästa steg. Tveka inte att höra av dig till oss. Vi är nyfikna på din idé. Kontakta oss.