Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

27 april 2020, Nyheter

Tre tips till företagare i coronatider

Bild på Go Business team

Go Business innovationsledare ger tre tips på hur du som företagare kan dra nytta av de nya digitala beteendena som spridningen av Covid-19 skapat:

1.  Kommunicera mera – människor spenderar nu mer tid på sociala medier

Nu när vi inte får umgås med varandra som vi är vana vid, samtidigt som vi vistas mer inomhus och i större utsträckning jobbar hemifrån spenderar vi mer tid på sociala medier. Flera sociala medieplattformar meddelar att användandet av deras tjänster ökat. Facebook ser en ökning på 37 procent, WhatsApp ser en ökning med 40 procent och meddelandetjänsten Messenger ser en ökning med 50 procent.

Så här kan du dra nytta av det: Kommunicera ofta. Nu när människor är mer frekvent i sociala medier kan du nå ut till dina kunder under hela dagen. Se till att finnas i deras flöde med relevant och bra innehåll.

2. Bidra till nya sätt och fundera på hur du kan stötta andra

Mitt i denna mycket speciella och svåra tid ser vi många positiva saker födas. Människor mobiliserar sig digitalt för att hjälpa äldre att handla, lokala initiativ växer fram för att stötta lokala butiker och restauranger, nya samarbeten föds och vårdpersonalen och andra samhällsviktiga yrkesgrupper hyllas på olika sätt.

Så här kan du dra nytta av det: Fundera på hur ditt företag kan vara med och bidra och om du kan samarbeta med någon annan aktör för att skapa samhällsnytta, affärsnytta och/eller kundnytta i dessa tider. Några härliga exempel som våra tidigare och nuvarande inkubatorföretag och andra företag gör just nu:

  • Metodbyrån Sigmar erbjuder företag tre gratis råd för att ställa om från kris till kreativitet.
  • Pensionatet i Piteå startade initiativet Local Hero för att stärka den lokala handeln. Genom Local Hero lyfter man goda exempel och ger konkreta tips på vad privatpersoner och företag kan göra för att stötta butikerna som gör Piteå till en underbar stad. Initiativet finns idag på 25 platser i Sverige.
  • Hello Future, Norma Coffee House, Fotograf Jonas Westling, Visit Skellefteå och Skellefteå Science City/The Great Northern har gått sammna och skapat initiativen #backaskellefteå och #backaensyrra – det senare för att samla in pengar som gör det möjligt att leverera kostnadsfria luncher till vårdpersonalen på Skellefteå lasarett.
  • När damallsvenskan skjuts upp passar Kristianstads DFF på att göra samhällsnytta och kör balkong-gympa med seniorer på äldreboenden.
  • T2 College och Skellefteå Makerspace jobbar tillsammans för att 3D-printa visir till sjukvården och kommunal omsorg.
  • Östersunds Ishockeyklubb samarbetar med lokala restauranger för utkörning av mat. Klubben får utkörningsavgiften och restaurangerna kan fortsätta sälja sin mat även om gästerna just nu inte besöker restaurangen i lika stor utsträckning som tidigare.
  • Gallerian Citykompaniet i Skellefteå och Nordvestor Fastigheter har gått samman för att erbjuda utkörning av varor för kunder som inte har möjlighet själva besöka butikerna.

3. Dela erfarenheter, kunskap och pepp

Just nu sitter vi alla i samma båt och många står inför liknande utmaningar. Flera företag brottas med lägre orderingångar, att fysiska möten ställs in eller blir digitala, och att anställda jobbar hemifrån.

Så här kan du dra nytta av det: Dela med dig av kunskap om hur du har tacklat de utmaningar som du har ställts inför på just ditt företag. Visa hur du tar hand om personalen i denna tid, sprid pepp – för det behövs också nu – och bjud in till ett digitalt fika för att diskutera utmaningar med andra.

Håll kontakten, kraftsamla och ta hjälp för att komma framåt
Även om det finns sociala restriktioner just nu: se till att dessa inte skapar distans mellan dig och dina kunder. Vänd istället på det och kommunicera mer än tidigare. Även om du kanske inte kan jobba med försäljning på samma sätt som tidigare kan du använda den här tiden till att bygga varumärke och relationer och till att kraftsamla inför framtiden. Eller till att ta fram nya innovativa affärsmodeller.

Vill du bolla tankar och idéer med oss på Go Business kring hur ditt företag kan ställa om i dessa tider? Kontakta oss.