Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

25 mars 2024, Nyheter

Lär känna våra entreprenörer – JSK ord & bild

Lär känna våra entreprenörer – JSK ord & bild

Möt scenpoeten, artisten, och pedagogen Josefin Şîlan Karlsson från Vidsel i Älvsbyns kommun som driver JSK ord & bild. Josefin är deltar i vårens inkubatorprogram.

Vad fick dig att vilja starta företag?

Att starta företag var mest en praktisk grej till att börja med, för att kunna fakturera för uppdrag efter att jag blev svensk mästare i poetry slam 2016. Men att satsa på min kreativa verksamhet fullt ut var något som behövde få växa fram, och som jag landade i våren 2021. Jag skulle nästan säga att det var en nödvändighet – jag kunde inte längre förstå varför jag skulle ägna min tid åt annat än skapande.

Beskriv med en mening vad ditt företag erbjuder.

Det mesta inom ord, scen och bild – poesiläsningar och -föreställningar, specialskriven text, spoken word-tolkningar i realtid av event och mässor, workshops och kurser, föreläsningar, konferencierskap, illustrationer, bildkonst mm.

Vilken problem/utmaning vill du lösa för dina kunder

Det beror lite på vilket av mina ben vi pratar om. Vid scenframträdanden, workshops och liknande handlar det om att erbjuda unika och utvecklande kulturupplevelser av hög kvalitet, med humor, värme och professionalism. När det handlar om arbete med specialbeställd text, illustrationer mm. så strävar jag efter att lyssna in kundens önskemål och behov, och leverera en slutprodukt som känns genomarbetad, relevant och unik.

Om du tar i från tårna, vad är ditt drömuppdrag eller drömkund?

Utöver min fria kreativa verksamhet så tycker jag allra mest om att arbeta med spoken word-tolkningar av mässor och event. Att tolka Bok&Bild i Luleå hösten -23 var en riktig höjdare – lokal förankring, intressanta ämnen och gäster. Så en poesitolkning av Littfest, Bokmässan eller varför inte FNs Klimatkonferens hade varit spännande. Sen även om det är häftigt med stora nationella/internationella arrangemang så tycker jag nog allra bäst om att arbeta lokalt och nära, med äkta möten. Så kanske är drömkunden egentligen Harads bygdeförening, LTU eller Korpilombolo Nattfestival?

Vad är företagets varför, hur gör idén världen lite bättre?

För att konst och kultur gör samhällen levande, driver på utveckling, ifrågasätter ineffektiva och skadliga system, utvecklar vår empatiska förmåga och låter människor känna, skratta, gråta och växa.

Fler liknande nyheter

Visa allt aktuellt

2024-02-15

11 nya entreprenörer klara för inkubatorprogrammet

Här är vårens lista! Nu kan vi presentera de 11 entreprenörer från Norrbotten och Västerbotten som blivit antagna till Go Business inkubatorprogram i vår.

2023-11-06

Tre snabba tips från Elin Häggberg, Teknifik

Tre tips på hur du kan lyckas bättre med ditt företag på sociala medier.

2023-10-16

Tre snabba tips från Jerry Engström

Tre tips på hur man bygger ett starkt varumärke.

Visa allt aktuellt