Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

02 maj 2019, Nyheter

Lär känna våra entreprenörer

Sofia Grödahl brinner för väldoft och hållbarhet

Sofia Grödahl har inte valt den enkla vägen. Via krångliga stigar har hon grundat två innovativa företag och ett genomtänkt varumärke som gör världen lite bättre.

 

När Sofia Grödahl flyttade till Sverige från Estland 2009 drömde hon om att bli egenföretagare. Affärsidéer fanns det gott om men hon kunde ingen svenska och visste inte hur det praktiskt skulle gå till.
En första tanke var att tillverka och sälja egen tvål, men reglerna visade sig vara alltför krångliga. I stället startade hon 2010 Tvålköket, en webbutik med råvaror för hobbytillverkning av tvål, vilket hon tyckte saknades på marknaden.

Samtidigt kunde hon inte släppa tanken om att tillverka en egen produkt.
– Jag hade länge en vision om att tillverka doftljus av rapsvax men jag visste inte hur produkten skulle se ut eller hur den skulle förpackas.

Hösten 2013 mötte hon Lisa Hellmér, som var coach och rådgivare på Go Business. Hon bjöd in Sofia till inkubatorn. Där utvecklades under ett års tid varumärket Hing, som betyder ”själ” på estniska.
Den första produkten var ett helt naturligt doftljus, tillverkat i rapsvax med hundra procent ekologiska eteriska oljor och en träveke. Dessutom i snygg och genomtänkt förpackning.

– Jag hade fått reda på att andra doftljus ofta innehåller ohälsosamma doftoljor så jag bestämde mig för att mitt ljus skulle vara så naturligt som möjligt. Och att det skulle vara lokalproducerat och tillverkat för hand.

Kombinationen av design och bra innehåll skulle visa sig ligga helt rätt i tiden. Redan första året hade Hing återförsäljare över hela landet och nya produkter tog form i Sofias huvud. I samma veva erbjöd sig Lisa Hellmér att köpa in sig i företaget. De startade ett gemensamt aktiebolag och skapade varumärket Hing Organics. Verksamheten har sedan dess haft en smått osannolik utveckling, trots ett medvetet val att växa långsiktigt.
– Vi har även fått förfrågningar från utlandet men det blir nästa steg. Det behövs en strategi så att det blir rätt från början.

Kollektionen har utökats med doftpinnar, tvål och en spaserie, tillverkade efter samma värdegrund som ljusen. Fler produkter och tjänster är på gång.
Hing Organics har även fått fin publicitet i flera trendiga livsstilsbloggar och exklusiva inredningstidningar.

– Det är ett livsstilsmärke. Målgruppen är medvetna trendkänsliga människor som uppskattar miljövänliga och ekologiska produkter i kombination med skandinavisk design. Det är vi fortfarande ganska ensamma om.

Parallellt med Hing fortsätter Sofia att utveckla verksamheten i sitt andra företag, Tvålköket. Hon har skapat en ny webbplattform och utökat både sortiment och tjänster.
Hennes stora utmaning har varit att få sina företag att fungera med väldigt liten budget, vilket har varit ett medvetet val.
– Jag vill aldrig göra något med så begränsade medel igen. Jag har lärt mig otroligt mycket men på ett jobbigt sätt.

Sofias råd är att ta kontakt med en inkubator eller att gå en starta eget-kurs, om man inte har någon erfarenhet alls av företagande. Ett annat hett tips är att söka information på nätet.
– Google är det bästa verktyg som finns, där finns fantastiska forum för varje bransch. En annan bra grej är knyta kontakt med erfarna branschkollegor. De flesta människor som är entreprenörer älskar andra entreprenörer.

 

Namn: Sofia Grödahl
Ålder: 32 år
Bor: i Piteå
Gör: entreprenör och grundare till Hing Organics AB och Tvålköket
Utbildning: Socionom och utbildning i vuxenpedagogik

 

Text & Bild: Britta Elfving Persson